THEORIELES:
Groep
6
Vakgebied:
Beeldende vorming
Lesduur: 65 minuten
Lesdoelen:
• De
leerlingen leren hoe emoties weergegeven worden in de verschillende
beeldculturen.
• De
leerlingen leren dat in films en beeldende kunst, door de tijden
heen, muziek, mimiek en lichaamshouding (drama)
worden gebruikt.
• De
leerlingen leren hoe je een koppeling kunt maken tussen muziek en
emoties.
• De
leerlingen kunnen aan een bepaalde gezichtsuitdrukking een emotie
koppelen.
• De
leerlingen kunnen aan een bepaalde houding een gemoedstoestand en/of
emotie koppelen.
MUZIEK
Inleiding
(5 minuten)
In films speelt muziek een hele belangrijke rol. Er wordt gevarieerd met de soorten instrumenten en de geluidssterkten. Het gebruik van de instrumenten heeft invloed op hoe je naar een scène kijkt. Lichte tonen van strijkers en fluiten maken alles lichter en vrolijker. Wanneer er koperblazers, cello en bas bij komen, wordt het zwaarder, enger en/of dreigender.
In films speelt muziek een hele belangrijke rol. Er wordt gevarieerd met de soorten instrumenten en de geluidssterkten. Het gebruik van de instrumenten heeft invloed op hoe je naar een scène kijkt. Lichte tonen van strijkers en fluiten maken alles lichter en vrolijker. Wanneer er koperblazers, cello en bas bij komen, wordt het zwaarder, enger en/of dreigender.
Kern: (15 minuten)
Klassiek:
Er
wordt ook in nieuwe films veel “oude muziek” gebruikt.
De
kinderen luisteren naar: Brahms’ Academic Festival
Ouverture’:http://www.youtube.com/watch?v=Y1E6FBi-AJw
Wat
hoor je, herken je en voel je? (Met herkennen bedoelen we dat de
leerlingen kunnen benoemen hoe muziek bepaalde gevoelens oproept.)
De
kinderen luisteren nu naar een fragment uit de film Monsters
University (waarin de Brahms ouverture is
verwerkt):
https://www.youtube.com/watch?list=PLMQxppn8d0e6-3Ns9VDWEM1I-
gJjjHy1N&v=hLmyWocHKa8&feature=player_detailpage
https://www.youtube.com/watch?list=PLMQxppn8d0e6-3Ns9VDWEM1I-
gJjjHy1N&v=hLmyWocHKa8&feature=player_detailpage
Wat
hoor je, herken je en voel je? Welke verschillen en overeenkomsten
hoor je?
(In
het gesprek stuur je er op aan dat het laatste fragment wordt
gespeeld door een drumband. Hierdoor overheersen de klanken van de
drums. Drumbands op universiteiten zijn een typisch Amerikaans
verschijnsel, waar in deze film de draak mee wordt gestoken.)
Modern:
De
slavernij in Amerika werd in 1865 afgeschaft. Tijdens de slavernij
werd er veel blues gezongen. Na de afschaffing van de slavernij
werden de mensen vrij en werd ook de muziek vrijer.
De
kinderen luisteren naar:
Louis
Armstrong, when the saints go marching in
Dan
luisteren de kinderen naar een jazzfragment uit de film Monsters
University:
feature=player_detailpage&v=wyLjbMBpGDA
(Jazz
wordt gespeeld als de moeder van Squishy de tenues maakt voor het
team Oozma Kappa. Het gaat één team worden. Ze voelen zich met
elkaar verbonden.)
Wat
hoor je, herken je en voel je? Welke verschillen en overeenkomsten
hoor je tussen de twee fragmenten?
Postmodern:
Tegenwoordig wordt er veel muziek gemaakt door dj’s.
Tegenwoordig wordt er veel muziek gemaakt door dj’s.
De
kinderen luisteren naar het volgende fragment uit de film Monsters
University van de
houseparty: https://www.youtube.com/watch?v=hSy1agqhI7I
Wat
hoor je, herken je en voel je?
Welke muziek verwacht je dat de moeder van Squishy in de auto opzet?
(Mastodon, een heavy metalband, dat is schrikken!)
Welke muziek verwacht je dat de moeder van Squishy in de auto opzet?
(Mastodon, een heavy metalband, dat is schrikken!)
https://www.youtube.com/watch?v=BeOiXYFzjIM
Wat
hoor je, herken je en voel je?
DRAMA: LICHAAMSHOUDING
Inleiding
(5 minuten):
De
lichaamshouding zegt veel over iemand. Zelfs als je iemands gezicht
niet ziet, kun je zien of iemand verveeld, blij of boos is. Mensen
kunnen als het ware praten met hun lichaam. Dat zien we in Monsters
University, maar ook al in de klassieke, moderne en postmoderne
periode.
Kern
(15 minuten):
Klassiek:
Klassiek:
De
kinderen kijken naar de volgende afbeelding.
Een bronzen beeld uit 450 v. Christus. Het is een Griekse discuswerper.
Wat
valt je op, wat zie je en wat drukt het beeld uit?
Je
ziet aan zijn houding dat hij sportief en sterk is.
Modern
De
kinderen kijken naar het tweede beeld.
Een foto van een worstelkampioen in 1930.
Wat valt je op, wat zie je en wat drukt het beeld uit?
Door
haar houding, met de armen over elkaar, straalt ze zelfverzekerdheid
uit.
Postmodern
De
kinderen kijken naar het derde beeld.
Het is een beeld uit 1980 uit de tekenfilmserie Boes Boes.
Wat
valt je op, wat zie je en wat drukt het beeld uit?
Boes
laat hier zijn enorme spierballen zien. Ook in de tekenfilms van deze
tijd wordt er veel gebruik gemaakt van lichaamshoudingen om een
bepaalde gemoedstoestand of emotie te benadrukken.
DRAMA:
MIMIEK
Inleiding (5 minuten):
De gezichtsuitdrukkingen van de monsters zijn heel duidelijk, we willen gaan kijken naar het gebruik van mimiek/gezichtsuitdrukkingen door de tijden heen.
Inleiding (5 minuten):
De gezichtsuitdrukkingen van de monsters zijn heel duidelijk, we willen gaan kijken naar het gebruik van mimiek/gezichtsuitdrukkingen door de tijden heen.
Kern
(15 minuten):
Klassiek:
Klassiek:
De
kinderen kijken naar de volgende afbeelding.
Een schilderij gemaakt door Rembrandt van Rijn rond 1648. Hij schilderde Jezus Christus.
Wat valt je op, wat zie je en wat drukt het beeld uit?
Het
is een rustig, gelaten gezicht met ietwat vermoeide of treurende
ogen.Modern
De
kinderen kijken naar het tweede beeld.
Een plaat van Mickey en Minnie Mouse uit 1931.
Wat valt je op, wat zie je en wat drukt het beeld uit?
Je
ziet hier heel veel expressie in de gezichten, met name bij Minnie
straalt de verliefdheid eraf.Postmodern
De
kinderen kijken naar het derde beeld.
Wat
valt je op, wat zie je en wat drukt het beeld uit?
Door de grote ogen en hoge wenkbrauwen van Woody zie je enthousiasme en verwondering. De
gezichtsuitsdrukking van Buzz Lightyear is er juist een van trots.
Door de grote ogen en hoge wenkbrauwen van Woody zie je enthousiasme en verwondering. De
gezichtsuitsdrukking van Buzz Lightyear is er juist een van trots.
Afsluiting
(5 minuten)
We hebben een kort gesprek met de leerlingen waarin we terugkijken op de les. Wat vonden ze het meest interessant? Wat hebben ze geleerd?
We hebben een kort gesprek met de leerlingen waarin we terugkijken op de les. Wat vonden ze het meest interessant? Wat hebben ze geleerd?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten