zondag 13 april 2014

Onderzoek drama-mimiek-houding in de film

Opvallend in deze film is de grote hoeveelheid drama en mimiek die te zien is in de personages. De gezichtsuitdrukkingen van de monsters zijn heel duidelijk, ook de lichaamshouding van de monsters zegt heel veel. Ten slotte willen we ook nog kijken naar uitstraling. Mimiek. Ter illustratie willen we kijken naar Mike Wazowski, dit kleine groene monster, met slechts één oog, één wenkbrauw en een mond heeft vele gezichtsuitdrukkingen, en spant daarmee wat mimiek betreft, voor ons, de kroon. Het is bijzonder te zien hoe de makers van de film de emoties, die wij normaal van een, in grote lijnen, symmetrisch, gezicht aflezen, weten te stoppen in dit hoofd. Van boven naar beneden zien we angst, onschuld, verveling, boosheid en blijdschap.











Het gebruik van mimiek in kunst zie je altijd al. Het eerste schilderij is gemaakt door Rembrandt van Rijn rond 1648. Hij schilderde Jezus Christus met een rustig, gelaten gezicht met ietwat vermoeide of treurende ogen. Het tweede is een plaat van Mickey en Minnie Mouse, ook hier zie je heel veel expressie in de gezichten, met name bij Minnie straalt de verliefdheid eraf. De plaat van Mickey en Minnie is getekend in 1931.







In 1988 werd de allereerste volledig computer-geänimeerde film gemaakt, Toy Story. Dit kwam uit een samenwerking tussen Pixar en Disney. Hoewel er dus door de jaren heen veel veranderd op het gebied van beeld (stilstaand of als film), het gebruik van mimiek en houding is altijd heel belangrijk geweest.





Lichaamshouding.

Als we iets verder uitzoomen, van mimiek, gezichtsuitdrukkingen, naar de complete lichaamshouding zien we ook hier hele duidelijke beelden. Het eerste beeld dat we willen laten zien is van Mike die in de mensenwereld terecht gekomen is en daar teleurgesteld bij de rivier zit. 'Alles is mislukt' denkt hij. Zelfs zonder zijn gezicht te zien, voel je de teleurstelling bij hem. Het tweede beeld is van Sully, Hij wil Mike bang maken. Dit doet hij niet alleen door zijn gezicht te trekken en te brullen maar ook met zijn armen en handen. Zijn hele bovenlijf buigt voorover om indruk te maken op degene die hij probeert bang te maken.




In het derde plaatje zien we een boze Mike, los van zijn gezichtsuitdrukking heeft hij zijn armen gekromd en zijn handen tot vuisten geknepen. Hij houdt zich in om niet te gaan slaan. Het derde plaatje geeft een hele gesloten, ongeïnteresseerde, verveelde houding weer. Sully kijkt, al leunend tegen een deurpost, met armen en benen gekruist toe hoe de rest van de monsters aan het dansen is.






De lichaamshouding zegt veel over iemand. Zelfs als je een gezicht niet ziet kun je zien of iemand zich bijvoorbeeld verveeld of blij is, hij "praat" met zijn lichaam. Dat zien we in Monsters University maar ook al in de klassieke, moderne en postmoderne periode. Het eerste voorbeeld is een bronzen beeld uit 450 v. Christus. Het is een Griekse discuswerper, je ziet aan zijn houding dat hij sportief en sterk is. Het tweede beeld is een foto van een worstelkampioen in 1930, door haar houding, met de armen over elkaar, straalt ze zelfverzekerdheid uit. Ten slotte uit 1980 een beeld uit de tekenfilmserie Boes Boes. Ook in de tekenfilms van deze moderne tijd zie je veel gebruik van houdingen. Boes kan enorme spierballen laten zien.
Houding in de klassieke periode


















Discuswerper; een Grieks, bronzen beeld gemaakt rond 450 v. Chr. door de Attische beeldhouwer en bronsgieter Myron van Eleutherae. Het bronzen beeld was ongeveer 1,55 m hoog en stond vermoedelijk in Delphi of Olympia.

Houding in moderne periode
















Foto van een vrouwelijke worstelkampioen gemaakt in 1930.


















Boesboes, een tekenfilm die gemaakt wordt sinds 1980. http://www.retailwiki.nl/wiki02/index.php/Boes_Boes

Uitstraling. 
De uitstraling van de monsters wordt natuurlijk voor een grote deel bepaald door hun mimiek en hun lichaamshouding. Maar dat niet alleen, ook hun kleur, structuur en uiterlijk zijn belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan de frisgroene kleur en gladde bolletje van Mike, of aan Sully met zijn babyblauwe, zachte vacht met paarse vlekken. Ook andere uiterlijke kenmerken zoals hoorntjes, scherpe tanden en bijvoorbeeld lichtgevende ogen, dragen bij aan een uitstraling. Ten slotte zijn ook attributen belangrijk om een personage neer te zetten. Zo heeft Mike een onschuldig, jong en kinderlijk uiterlijk dat mede door zijn MU-petje en zijn beugel wordt gecreëerd en benadrukt. 
















De leden van Oozma Kappa wekken een stoffige indruk, het zijn ook eigenlijk geen bangmakers, ooit hebben ze op de bangmakersopleiding gezeten maar allemaal zijn ze daar snel vanaf gestuurd omdat ze niet bang genoeg waren. Hun stoffige karakter stralen ze op verschillende manieren uit. Maar ook de accessoires en omgeving dragen er aan bij. Hun clubhuis (eigenlijk het huis van de moeder van een van de Oozma Kappa-leden) heeft een bloemetjesbank en bloemetjesbehang. Naast die omgeving, die sowieso al niets monsterlijks uitstraalt, zijn er ook nog andere attributen zoals; warme chocolade melk, een snor, een bril, wollen truien, een schommelstoel.



Nog twee andere voorbeelden van attributen-gebruik zien we bij Professor Knight en de studenten van de studentenvereniging ROR. Professor Knight is een van de docenten aan de Monsters univerity. Door zijn brilletje, overhemd en stropdas oogt hij oud, wijs en saai. En in tegenstelling tot de gebreide truien van Oozma Kappa hebben ze bij ROR sportieve kostuums. Ze zijn rood met geel gekleed, met kraagjes en strepen. Sully krijgt op een bepaald moment zelfs een soort leren jasje aangeboden in deze stijl. Met deze kleding stijl wordt een sportieve, actieve, sterke groep studenten neergezet.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten