dinsdag 8 april 2014

Praktijklessen



DRIE PRAKTIJKLESSEN BIJ MONSTERS UNIVERSITY
 
LES 1: BEELDENDE VORMING

 

Groep 6

Vakgebied: Beeldende vorming

Lesduur: 75 minuten

Onderwerp: monstermaskers maken

 

Beeldend probleem:

Maak een monstermasker. Het masker moet een bepaalde emotie uitdrukken (vriendelijk dan wel agressief), dit moeten de kinderen laten zien door gebruik te maken van bepaalde vormen en kleuren.

 

Technisch probleem:

De kinderen moeten het masker daadwerkelijk kunnen dragen, ze moeten er dus doorheen kunnen kijken en het moet om hun oren/hoofd blijven zitten. Er mag geen plakband gebruikt worden. Er worden minimaal 3 soorten materiaal gebruikt.

 

Beeldaspecten: vorm en kleur

 

Materiaal: papier, karton, sitzpapier, lint, raffia, lijm, scharen, elastiekjes, touw, wol en pijpragertjes (chenille).

 

Lesdoelen:

- de kinderen kunnen een masker maken dat een bepaalde emotie uitdrukt

- de kinderen leren vorm en kleur te gebruiken om die emotie te versterken

- de leerlingen werken met verschillende materialen

 

Introductie (15 min):

Veel van de monsters die we hebben gezien in de film zijn helemaal niet zo eng. Ze zijn vriendelijk, gedragen zich voor het grootste deel van de tijd als gewone mensen en hebben vrolijke kleuren. Toch zijn het monsters. Wanneer noem je iets een monster? Wat zijn de kenmerken van een monster die hen een monster maken (we maken een woordweb)? Je ziet in de film dat er voor de vormgeving van de monsters veel gebruik wordt gemaakt van verschillende kleuren en vormen.

We laten de volgende afbeeldingen zien ter illustratie van het voorgaande (zie volgende pagina).

 

Kern (50 min):

Na de introductie leggen we de opdracht uit. De kinderen maken met de verschillende materialen een monstermasker dat een bepaalde emotie uitdrukt. Eerst kiezen de kinderen de emotie. Daarna kiezen ze de vorm en kleur die daarbij passen. Ze moeten het masker ook echt op kunnen zetten en gebruiken. Dus moeten ze letten op ooggaten op de juiste hoogte en de manier van bevestiging aan de oren of op het hoofd. Ze moeten gebruik maken van tenminste drie verschillende materialen die klaarliggen.

 

Afsluiting (15 min):

De kinderen ruimen op. We bespreken de opdracht klassikaal na. Enkele leerlingen mogen hun masker laten zien en er iets over vertellen. De andere leerlingen raden welke emotie ze hebben gekozen. Alle maskers worden in de klas opgehangen.

 

 
 
 
 
 
 

 

 
LES 2: MUZIEK
 

Groep 6
Vakgebied: Muziek

Lesduur: 45 minuten

Onderwerp: het ervaren en zelf maken van muziek

 

Materiaal: muziekfragmenten, diverse instrumenten zoals triangels, houtenstokjes, trommeltjes, tamboerijn en xylofoontjes.

 

Lesdoel:

- de kinderen ervaren dat muziek verschillende associaties kan oproepen

- de kinderen maken gezamenlijk muziek met behulp van verschillende instrumenten

 

Introductie (10 min):


Met behulp van fragmenten uit de film laten we de kinderen ervaren dat muziek het gevoel dat een scene oproept kan beïnvloeden en versterken. We doen dat door samen naar de fragmenten te kijken en erover te praten.
 
 
 
De kinderen luisteren nu naar een fragment uit de film Monsters University (waarin de Brahms ouverture is verwerkt):

https://www.youtube.com/watch?list=PLMQxppn8d0e6-3Ns9VDWEM1I-

gJjjHy1N&v=hLmyWocHKa8&feature=player_detailpage

 
Dan luisteren de kinderen naar een jazzfragment uit de film Monsters University:

feature=player_detailpage&v=wyLjbMBpGDA

 

De kinderen luisteren naar het volgende fragment uit de film Monsters University van de houseparty: https: https://www.youtube.com/watch?list=PLMQxppn8d0e6-3Ns9VDWEM1I-

gJjjHy1N&v=hLmyWocHKa8&feature=player_detailpage

//www.youtube.com/watch?v=hSy1agqhI7I
 

Kern (30 min):

Nog wat fragmenten, maar nu niet uit de film.

Eerst luisteren we naar Morning uit de Peer Gynt suite van Edvard Grieg en vragen we de kinderen na het beluisteren wat ze voor zich zien. Waar denken ze aan, wat roept het op en welke wezens zouden op deze muziek bewegen? Daarna luisteren we naar In the hall of the mountain king uit de Peer Gynt suite van Edvard Grieg en we stellen dezelfde vragen.

 
 
http://www.youtube.com/watch?v=dRpzxKsSEZg

 
Nu introduceren we klassikaal de instrumenten. We laten ze één voor één horen en stellen dezelfde vragen als hiervoor. Ook laten we het verschil in effect zien van het zacht en hard gebruiken van de instrumenten.

Tot slot maken we van de klas een heus orkest. We gebruiken beide muziekfragmenten. Ieder groepje krijgt een ander instrument waarmee ze met een enkele aanslag meetikken of slaan op de maat van de muziek. De leerkracht is de dirigent en geeft aan wanneer welk groepje moet inzetten.

 

Afsluiting (5 min): we bespreken de les na, evalueren en ruimen op.

 

 

LES 3: DRAMA

 

Groep 6

Vakgebied: Drama

Lesduur: 60 minuten

Onderwerp: de leerlingen bewegen en maken geluid als monsters

 

Materiaal: wit doek of scherm, lamp, muziek (zoals gebruikt tijdens les 2) en de door de kinderen gemaakte maskers

 

Lesdoel:

- de kinderen kunnen geluid maken als een monster

- de kinderen kunnen de houding van een monster aannemen

- de leerlingen kunnen zich voortbewegen als een monster

 

Introductie (10 min):

We starten met een fragment uit de film (de deleted scene van de dramales op de Monsters University).

 


 

De kinderen leren dat niet ieder monster meteen eng is. Ook monsters hebben dit moeten leren. We bespreken wat een monster eng maakt. Wij grijpen daarbij ook terug op de vorige lessen. Hierbij kijken we naar uiterlijk, houding, grootte, schaduwwerking en geluid. We gaan met name in op de elementen houding, grootte en geluid.

 

Kern (45 min):

We beginnen met de emotievergrootcirkel. De leerlingen staan in een cirkel. Eén van de kinderen wordt aangewezen en mag zacht het geluid van een monster maken. De leerlingen die ernaast staat maakt dit geluid iets harder, net als de leerling die daarop volgt. Zo sluit de cirkel af met een heel hard monstergeluid. We doen dit een aantal keren, waarbij we niet alleen werken van zacht naar hard, maar ook van hard naar zacht.

 

In de film oefenen de monsters met het aannemen van een enge houding. Deze houding wordt in de film vaak als schaduw op de muur getoond om het effect van de houding te vergroten. De kinderen bedenken zelf een houding. Vervolgens mogen ze deze houding achter het witte doek laten zien.

 

We hebben nu maskers gemaakt, monstermuziek bestudeerd en geoefend in het uitbeelden van een monster. Tot slot voegen we alles samen. De leerlingen mogen in de ruimte op monstermuziek vrij rondlopen als een monster met hun masker op.

 

Afsluiting (5 min): we bespreken de les na, evalueren en ruimen op.

 

NB: Op scholen waar een weekviering wordt gehouden is er bovendien de mogelijkheid om bovenstaande te gebruiken als presentatie aan de andere klassen en eventueel de ouders.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten