woensdag 9 april 2014

Kijkwijzer werkblad leerlingen (met antwoorden)



WERKBLAD KIJKWIJZER MONSTERS UNIVERSITY

In de klas hebben we de film Monsters University gekeken. Hieronder zie je een aantal plaatjes die horen bij scènes uit de film. Bij iedere scène worden een aantal vragen gesteld. Denk terug aan die scène en beantwoord de vragen.
Maak je deze vragen zelfstandig, dan kun na het maken van de vragen de juf of meester om het antwoordenblad vragen.

Muziek

Scène: houseparty ( 52”)



1.      Wat voor soort muziek hoor je hier?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
2.      Welk gevoel roept deze muziek bij je op?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
3.      Denk je dat Mike zich anders voelt dan Sully bij het horen van deze muziek? Waar zie je dat aan?
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­________________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­________________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­________________________________________________________________________
4.      Hoe versterkt de muziek deze scène? (stel je voor dat er andere muziek had geklonken, had dat dan andere emoties opgeroepen?)
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________


Vormgeving

Scène: Mike komt op de campus aan (ca. 20”)



5.   Er lopen op de campus veel verschillende monsters rond. Welke verschillen in vorm vallen je op?
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
6.   Welke vorm heeft Mike en welke vorm heeft Roar?
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
7.   Welke kleuren heeft Mike en welke kleuren heeft Roar?
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
8.   Hoe denk je dat Mike aanvoelt en hoe voelt Roar aan?
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
9.   Kun je het verschil in karakter tussen Mike en Roar afleiden uit de verschillen in vorm, kleur en hoe hun huid aanvoelt? Omschrijf op welke manier dat naar voren komt.
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________

 Dramatiek

Scène: Dean Hardscrabble (13.30-15”)

 

10. Welk effect heeft de komst van Dean Hardscrabble op de monsters?
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
11. Wat maakt deze scène voor jou spannend?
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
12. Welke elementen heeft de maker gebruikt om de spanning op te voeren?
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
13. Welke eigenschappen  heeft Dean Harscrabble die haar karakter versterken?
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
14. Wat vind je van Dean Hardscrabble?
Zou je haar graag als directrice willen hebben van je eigen school?
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________

Montage

Scène: Mike en Sully bij de kinderen (ca. 86”)



15. Deze scène bestaat uit veel aan elkaar geplakte beelden.
Wat doet dit met de snelheid van het verhaal?
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
16. Welk gevoel roept het snel opvolgen van de beelden bij je op?
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
17. Met welk karakter in deze scène denk je dat jouw gevoel het meest overeen komt?
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
18. Vind je dat de makers van de film geslaagd zijn in de montage van deze scène?
Wat zou jij anders doen?
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________


ANTWOORDENBLAD KIJKWIJZER MONSTERS UNIVERSITY

1.      Housemuziek, harde muziek
2.      Eigen antwoord.
3.      Mike voelt zich veel ongemakkelijker dan Sully. Dat kun je zien aan zijn lichaamshouding en gezichtsuitdrukkingen.
4.      Het zorgt dat alles ook echt bij je binnenkomt, je wordt even goed wakker geschud.
5.      Rond, vierkant, langwerpig, klein, groot etc.
6.      Mike is klein en rond, en Roar is groot en heeft de vorm van een omgekeerde peer (zodat zijn brede schouders en stoere gestalte nog beter uitkomen).
7.      Mike is knalgroen en Roar is bruinig.
8.      Mike voelt zacht en glad, en Roar ruw.
9.      Mike heeft een prettig en zacht, vrolijk karakter, dat zie je terug in zijn vorm (klein, grappig) kleur (felgroen, vrolijk). Roar heeft een dominant, arrogant, stoer en onaangenaam karakter en dat zie je terug in zijn vorm (groot, imposant) en kleur (bruinig).
10.  Iedereen huivert, en is onaangenaam verrast door haar verschijning. Ze zijn allemaal (een beetje) bang.
11.  Eigen mening.
12.  Gebruik van spannende muziek, van donkere kleuren, van schaduw/licht effect.
13.  Zij heeft een griezelige vorm, ze lijkt op een groot viezig insect, ze heeft donkere kleuren en ze voelt hard en glad als je haar zou aanraken. Verder maakt ze ritselende enge geluiden als ze zich voortbeweegt.
14.  Vrije interpretatie
15.  Die wordt daardoor enorm versterkt.
16.  Spanning
17.  Eigen antwoord.
18.  Eigen mening.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten