woensdag 12 maart 2014

Lesideeën


LES 1: BEELDENDE VORMING
Veel van de monsters die we hebben gezien in de film zijn helemaal niet zo eng. Ze zijn vriendelijk, gedragen zich voor het grootste deel van de tijd als gewone mensen en hebben vrolijke kleuren. Wanneer noem je iets een monster? Wat zijn de kenmerken van een monster en welke uiterlijke kenmerken kunnen monsters hebben die hen een monster maken (evt. woordweb).  
We maken onze eigen monstermaskers. 

LES 2: MUZIEK
We laten de kinderen het verschil ervaren tussen zachte en harde muziek. Met welke wezens associeer je deze muziek? Welke muziek past het beste bij monsters?
We maken ook zelf muziek. We richten de klas in als orkestbak. Ieder groepje krijgt een ander instrument. Samen maken we monstermuziek.

LES 3: DRAMA
We starten met een filmfragment  van de dramales (deleted scene). In de film kun je zien dat niet ieder monster ook meteen eng is. Daar moet hard voor gewerkt worden. Wat maakt een monster eng (uiterlijk,grootte en houding, schaduw, geluid)? We gaan dieper in op de laatste twee aspecten: houding/grootte en geluid.
We oefenen onze ROAR in de emotievergrootcirkel en we werken met schaduwen. Er is een mogelijkheid om het geheel samen te voegen tot een presentatie voor de ouders, waarin alle leselementen bij elkaar komen, waardoor het plaatje compleet wordt.
 

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten